Kerkenraad Kerkenraad

Taak Kerkenraad

De Kerkenraad behartigt de algemeen bestuurlijke zaken binnen onze gemeente. De verantwoordelijkheden van de Kerkenraad zijn vastgelegd in de Plaatselijke Regeling, die u bij de scriba kunt opvragen.
De volledige Kerkenraad vergadert maximaal tien maal per jaar. In beginsel wordt tijdens elke vergadering kort verslag gedaan van de activiteiten op de diverse aandachtsgebieden, zoals pastoraat, diaconaat en beheer. Daarnaast beraadslaagt de Kerkenraad over beleidskwesties die niet tot de typische verantwoordelijkheden van het College van Kerkrentmeesters of het College van Diakenen behoren. Ook bereidt de Kerkenraad de gemeentevergadering voor en stelt hij uiteindelijk het meerjarenbeleidplan, de begroting en de jaarrekening vast.
De leden van de Kerkenraad worden in principe op basis van verkiezingen benoemd. De procedure is beschreven in de eerder genoemde Plaatselijke Regeling. In de praktijk komt het er echter op neer dat de Kerkenraad zelf nieuwe kerkenraadsleden polst en hen voor benoeming voordraagt bij de gemeente. Zijn er geen alternatieve kandidaten en wordt geen gebruik gemaakt van de kerkrechtelijke mogelijkheid om bezwaren tegen een kandidaat-ambtsdrager naar voren te brengen, dan wordt de betrokkene tijdens een eredienst in het ambt bevestigd. De ambtstermijn van ouderlingen, ouderlingen-kerkrentmeester en diakenen is vier jaar. Volgens de kerkorde van de PKN kunnen deze ambtsdragers drie aansluitende termijnen van in totaal dus 12 jaar dienen.
De Kerkenraad kiest uit zijn midden zijn voorzitter en zijn scriba. Deze twee ambtsdragers vormen samen het Moderamen. Dit bereidt alle vergaderingen voor en ziet erop toe dat besluiten worden uitgevoerd. Zonodig handelt het Moderamen ook spoedeisende kwesties af, waarvoor het zich achteraf tegenover de Kerkenraad verantwoordt.
Contact: kerkenraad@gkzevenhuizenmoerkapelle.nl

mail  << Plaatselijke regeling