Diaconie & ZWO Diaconie & ZWO

Diaconie Gereformeerde Kerk Zevenhuizen-Moerkapelle

Beleidsplan 2020 - 2025

Missie van het werk
Doel van het werk van de diakenen is er te zijn voor de mensen in nood en daar waar mogelijk ondersteuning te geven in de vorm van hulp in materiële en in financiële zin. De taak van de diakenen is kort gezegd het bewijzen van barmhartigheid en gerechtigheid aan mensen in moeilijkheden.

De aandacht gaat niet alleen uit naar mensen in de directe omgeving (Diaconaat), maar ook naar mensen elders in de wereld (ZWO).

Werkzaamheden
De diakenen hebben kerkordelijke taken in de eredienst zoals het inzamelen van de gaven en bij de viering van de maaltijd van de Heer.

De 40dagentijd
De Diaconie levert op verschillende manieren een bijdrage aan deze periode, de aanloop naar Pasen. In dit kader kan worden genoemd de verspreiding van de 40dagentijdkalender, de aandacht aan vastenactie, de spaardoosjes en de paasgroetenactie aan gevangenen in binnen- en buitenland. Tijdens deze periode zijn de collectes bestemd voor bijzondere doelen, welke landelijk vanuit de PKN worden aanbevolen..

Rond de kerstdagen
De gebruikelijke kerstviering voor ouderen, samen met de Hervormde Gemeente van Zevenhuizen wordt door de Diaconie gefaciliteerd.

Aan oudere gemeenteleden, of hen die om persoonlijke redenen bijzondere aandacht verdienen, wordt een kerstattentie bezorgd.

Samen met andere kerkgenootschappen wordt aan vluchtelingen woonachtig in de gemeente, een kerstgift beschikbaar gesteld. Wie hiervoor in aanmerking komen, wordt aangegeven door het Vluchtelingenwerk.

Kledingactie
In samenwerking met de Hervormde Gemeente wordt in het voor- en najaar een kledingactie georganiseerd.

Sponsorkind
De Diaconie ondersteunt via de ‘Stichting Red en Kind’ op dit moment een meisje in  Malawi: Mary Manda, geboren op 6 januari 2013.

Voedselinzameling
Op de zondagen waarop de Maaltijd van de Heer wordt gevierd is er een inzameling van producten voor  de Voedselbank.

Financiën
De jaarrekening wordt opgesteld in overeenstemming met de Richtlijn begroting en jaarverslaggeving PKN, zoals deze is voorgeschreven door het GCBB (Generale College Behandeling Beheerszaken).

Inkomsten
De inkomsten zijn in hoofdzaak afkomstig uit de collectes en uit de jaarlijkse actie Vaste Diaconale Bijdrage (VDB).

Collectes
De bijdrage aan de collectes kan in de dienst met contant geld of collectebonnen. Daarnaast kan een QR-code gescand worden. Collectebonnen zijn te bestellen bij de penningmeester van de Diaconie.

Uitgaven
De uitgaven bestaan uit afdrachten aan collectedoelen en giften. Bij de collectedoelen wordt deels het schema van de PKN gevolgd. Daarnaast heeft de Diaconie een aantal vaste doelen , waarvoor vooraf een bepaald bedrag als gift wordt vastgesteld of een verdubbeling van de collecte. Ook de gemeenteleden kunnen vragen om een collecte of gift voor een bepaald Diaconie of ZWO doel. Over de collectedoelen worden die gemeenteleden geïnformeerd via de Zondagsbrief en de website.

Ten slotte
De menskracht is door het terug lopend aantal gemeenteleden beperkt. Dat heeft eerder geleid tot een bijstelling van de activiteiten. Werden in het verleden een aantal activiteiten gezamenlijk met de Hervormde Gemeente uitgevoerd, thans heeft een aantal taken plaats gemaakt voor het faciliteren en het op verzoek het fysiek ondersteunen daarvan.

De taak van de diakenen en diaconaal medewerkers is thans vooral het blijven uitvoeren van de strikt noodzakelijke taken en het hebben van een open oog en oor voor de noden ver weg en dichtbij en daarnaar te handelen.

datum en tijdstip 28-04-2024 om 9.30 uur