PKN

Diaconie & ZWO Diaconie & ZWO

Taak Diaconie

Doel
Doel van het werk van de diakenen is er te zijn voor de mensen in nood en daar waar mogelijk ondersteuning te geven in de vorm van hulp in materiële en financiële zin. De taak van de diakenen is kort gezegd gerechtigheid en barmhartigheid bewijzen aan mensen in moeilijkheden.

Werkgebied
De aandacht gaat uit naar mensen in de directe omgeving (Diaconie), maar ook naar mensen elders in de wereld (ZWO). De afkorting ZWO staat voor: Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking.

Middelen
De financiële middelen zijn afkomstig van de gemeenteleden in de vorm van de wekelijkse zondagse collecten en van de jaarlijkse actie Vaste Diaconale Bijdrage, waaronder begrepen de bijdragen voor het werk van de ZWO.

Werkzaamheden
De leden van de werkgroep Diaconie zijn verantwoordelijk voor het financiële beheer en het houden van de wekelijkse collecten; daaronder is ook te verstaan het verzorgen van de wekelijkse toelichting op de collecte in de Zondagsbrief.

Ook hebben de diakenen een taak bij de voorbereiding en uitvoering van de Maaltijd van de Heer.

Dit alles vraagt ook om organisatie. Daarom vergadert de werkgroep periodiek of is er ad hoc onderling overleg. De diakenen nemen voorts deel aan de kerkenraadsvergaderingen. Twee keer per jaar is er overleg met de diaconie van de Hervormde Gemeente in Zevenhuizen over activiteiten die gezamenlijk worden uitgevoerd.

In het jaarlijkse beleidsplan zijn de voorgenomen activiteiten verder benoemd.

Zevenhuizen, 26 april 2022

Inloggen

Kerkdienst
datum en tijdstip 05-05-2024 om 9.30 uur