Kerkgebouw Kerkgebouw

De ramen in de Ontmoetingskerk

De expositie van kunstwerken van theoloog en kunstenaar Anne-Marie van der Wilt, die te zien was in de Ontmoetingskerk, was een goede gelegenheid om nog eens de aandacht te vestigen op de bijzondere ramen die zij jaren geleden voor de kerk maakte.
Hieronder vertelt Anne-Marie iets over de totstandkoming en betekenis van haar schepping.
"In mijn werk hecht ik grote waarde aan het contact wat ik heb met de opdrachtgever.
Belangrijk was dat de glasramen iets laten zien van de spiritualiteit van de gemeente."
Met spiritualiteit bedoel ik datgene waardoor men als gemeente wordt geïnspireerd, gemotiveerd wat men als gemeente gelooft en belijdt.

Een groep mensen uit de Gereformeerde Kerk in Zevenhuizen noemden dat zij zichzelf zien als een gemeente onderweg. Mensen onderweg op zoek naar het Licht.
Ieder mens met zijn/haar eigen levensverhaal.
Ieder mens gaat zijn of haar weg maar als gemeente ben je er om met elkaar wel en wee te delen, om er voor elkaar te zijn, voor mensen dichtbij maar ook mensen verder weg.
Voor mijzelf als theoloog is het ook belangrijk om te weten wat een gemeente verwacht van een kerkgebouw, welke aspecten er belangrijk zijn voor het vieren van de eredienst.
De gemeente noemde dat voor hen de kerk ruimte moet geven om met elkaar te vieren, te leren en te kunnen mediteren.

Ik heb in het ontwerp gekozen voor tamelijk gestileerde figuren, maar wel herkenbare elementen.
Ik acht het van groot belang dat mensen in mijn werk ruimte ervaren voor hun eigen beleving.
Mensen onderweg met verschillende ervaringen en emoties. De ene mens is vrolijk en blij en heeft daar ook alle reden toe, de andere is verdrietig en wanhopig en gaat gebukt onder het leven.
Dan zijn er onderweg mensen met wie je kunt delen, delen in elkaars vreugde en verdriet.
Mensen die schoonheid uitstralen maar ook mensen die letterlijk of figuurlijk een barst in hun bestaan ervaren, wat zelfs aan de buitenkant zichtbaar kan zijn.

Op het grote glasraam is een gaffelkruis te zien, een vorm die het kruis verbeeld, maar het kan ook een mens zijn of een boom.
Dit gaffelkruis is de kern van het grote raam en is opgenomen in de weg die mensen gaan.
Uitgevoerd met dezelfde kleur glas als het gaffelkruis is op het middelste kleine raam een figuur te zien die onder de mensen is maar niet zomaar direct te herkennen, je moet er wel je best voor doen.
Deze figuur staat voor Jezus, die de mensen voor ging op de weg naar het Licht.
Deze verbeelding is geïnspireerd door de tekst uit het evangelie naar Johannes waar staat:
”Midden onder u staat Hij die gij niet kent”.
Kort samengevat verbeelden de ramen: Mensen onderweg zoekend naar zingeving en Licht in hun leven, geïnspireerd door het mysterie dat geloof heet!