Geref. kerk Geref. kerk

Al meer dan 100 jaar Gereformeerde Kerk Zevenhuizen-Moerkapelle

De Gereformeerde Kerk Zevenhuizen-Moerkapelle werd geïnstitueerd op 12 december 1893; dat gebeurde onder leiding van ds. J. van der Berg van Nieuwerkerk aan den IJssel. Er werd toen gekerkt in een houten gebouwtje. Ds. J.B. Jansen kon in 1913 als eerste predikant worden beroepen. Omdat het houten kerkgebouw bouwvallig werd, besloot men in 1926 over te gaan tot het bouwen van een echte kerk. Het beroepen van een nieuwe predikant (de gemeente was inmiddels vacant) werd uitgesteld om de nieuwe kerk te financieren. Via de jongelings- en meisjesverenigingen, een classicale collecte en een bazaar werd geld ingezameld tot een totaalbedrag van 8000 gulden. Een bevriende relatie maakte tegen geringe kostenvergoeding een bouwplan. En op 27 augustus 1928 legde ouderling H.G. van den Dool de eerste steen. Bij die gelegenheid preekte ds. H. Knoop uit Rotterdam-Delfshaven over Genesis 32; ook burgemeester Klinkhamer voerde het woord. In februari 1929 werd het nieuwe kerkgebouw in gebruik genomen. En op 9 juli 1929 volgde de intrede van ds. W.G. Bovendorp als eerste predikant in het nieuwe kerkgebouw.
Sinds de instelling van de Gereformeerde Kerk Zevenhuizen-Moerkapelle hebben de volgende predikanten en pastores de gemeente gediend:

Predikant / Pastores  van      tot

2023 -

De historie van de Gereformeerde Kerken

1. Van Doleantie naar Gereformeerde Kerk
De Gereformeerde Kerken vinden hun oorsprong in de doleantie-bewe­ging. Abra­ham Kuyper, de leider van die beweging, beoogde een reorga­nisatie van de oude vader­landse kerk. Hij wilde breken met de synodale hiërar­chie. De oude gerefor­meerde belijdenis en kerkelijke organisatie moesten in ere worden hersteld. De Doleantie van 1886 be­doelde overigens geen tweede afscheiding (na die van 1834) te worden; uitein­delijk is het daar toch van gekomen. Kuyper en de zijnen zagen de plaatselijke kerkelijke ge­meen­schap­pen als zelf­standige kerken. Een goed functione­ren van de kerkelijke ambten stond hoog in het vaandel. De diaconie richtte zich op concrete zorg voor armen, zieken en gehan­dicapten. Er ontstond ook een sterke ver­wantschap met het zendingswerk. De jongelingsverenigingen werden opgericht. In de korte geschiedenis van de doleren­de kerken speel­de een mogelijk samengaan met de Christe­lijk Gereformeerde Kerk (die van de Afscheiding) een belangrijke rol. Het ideaal van een groot kerkelijk verband van alle gereformeerden kon echter maar ten dele worden gereali­seerd. In 1892 werd uiteindelijk het nieuwe kerkver­band ingesteld, de Gereformeerde Kerken in Nederland. Daarmee vonden de kerkelijke huisgemeenten van gerefor­meerde signatuur die sinds de Doleantie (en daarvoor al sinds de Afschei­ding) waren ontstaan een organisatorisch onderkomen. Op 12 december 1893 werd de Gereformeerde Kerk Zevenhuizen-Moerkapelle geïnstitueerd. Ter gele­genheid van het 100-jarig bestaan in 1993 werd het jubi­leumboek "Honderd jaar Gereformeerde Kerk Zevenhuizen-Moerkapelle, 1893 - 1993" uitgegeven.

2. Protestantse Kerk in Nederland
In 2004, om precies te zijn op 1 mei, hielden de Gereformeerde Kerken in Nederland als landelijk kerkverband op te bestaan. Na ruim 40 jaar "samen op weg" te zijn geweest fuseerden de Nederlands Hervormde Kerk, de Evangelisch-Lutherse Kerk en de Gereformeerde Kerken in Neder­land tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dat is de naam van het landelijke kerkverband, waarvan de plaatselijke hervormde gemeenten, de evangelisch-lutherse gemeenten en de plaatselijke Gereformeerde Kerken deel uitmaken. Dat verenigingsproces is niet bepaald gemakkelijk verlopen en hoewel er nu sprake is van één verenigde landelijke kerk en er op vele plaatsen in het land – soms al tientallen jaren – intensief wordt samengewerkt, is het verenigingsproces op plaatselijk niveau nog volop in ontwikkeling. Die ontwikkeling is er overigens één met verschillende snelheden. Soms is er al sprake van een samengaan van plaatselijke gemeenten in één verband, dat zich dan protestantse gemeente mag noemen. Ook federatieve verbanden tussen plaatselijke hervormde en gereformeerde gemeenten komen voor. En er zijn gebieden waarin de diverse gemeenten nog geheel op eigen kracht opereren en een fusie ver over de horizon lijkt te liggen. Al deze modellen passen overigens binnen de kerkorde van de PKN, die een pluriforme kerk wil zijn.

En hoe verhouden wij ons nu tot de andere PKN-gemeenten die werkzaam zijn in ons werkgebied, dat zich traditioneel concentreert op de beide kernen Zevenhuizen en Moerkapelle, die op hun beurt sinds 1 januari 2010 deel uitmaken van de burgerlijke gemeente Zuidplas, waarin Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle zijn opgegaan? In de eerste plaats moeten we onder­scheid maken tussen Moerka­pelle en Zevenhuizen, die beide een Hervormde Gemeente kennen. Van een concreet in weder­zijdse afspraken of inten­tiever­klarin­gen veran­kerd plan op weg naar één­wor­ding, is in beide geval­len geen sprake. Wel zijn er, met name in Zevenhui­zen, nogal  wat activitei­ten waarin hervormden en gereformeerden samen­wer­ken. Genoemd kunnen worden: de gezamenlijke vesperdiensten in de Stille Week, diaconale projecten, Ontmoetingen rond de bijbel en ouderenmiddagen. Al zijn er dan geen concre­te verenigingsplannen, deze samenwer­king­sverban­den werken misschien wel als wegbe­reiders en bruggen­bouwers.

In de tweede plaats is het van belang om aan te geven dat onze gemeente ook samenwerkt met leden van de Rooms-Katholieke kerk en met de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten in het dorp Zevenhuizen. Zo is er een werkgroep oecumene en wordt volgens traditie de dienst op Goede Vrijdag in gezamenlijkheid met onze Rooms-Katholieke broeders en zusters voorbereid en vorm gegeven.

Zie ook:

datum en tijdstip 28-04-2024 om 9.30 uur