Stiltetuin Stiltetuin

Welkom in de Stiltetuin ─ een korte rondleiding

Het Begin

Achter de Ontmoetingskerk, het kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk (PKN) in het centrum van Zevenhuizen, is een bijzondere tuin aangelegd. Het is een project (gestart in 2008) om een stuk grond, grenzend aan het kerkgebouw te veranderen in een symbolische tuin.
De tuin wordt gedragen door vrijwilligers en is voor iedereen toegankelijk.

Waarom een Kerktuin?

In de Bijbel speelt het begrip 'tuin' op verschillende plaatsen een rol van betekenis. De meest bekende tuin is de 'Hof van Eden'. De tuin verbeeldt hier de schepping op haar best: de mens leeft onbevangen onder de hoede van God. Er staat niets tussen hen in. De tuin biedt de mogelijkheid om wat binnen in het kerkgebouw gedeeld wordt vanuit Bijbelverhalen, ook buiten gestalte te geven.

Waarom een Stiltetuin?

De tuin is een plek om te onthaasten en op adem te komen.
In deze tijd is stilte een steeds zeldzamer fenomeen aan het worden. De Stiltetuin is een open hof voor iedereen, een plaats voor bewustzijn, innerlijke groei en vrede.

Het ontwerp
In het centrum van de tuin staat de bron als het symbool van levenskracht en eeuwig leven.
De witte steen verwijst naar Openbaringen 2: 17.
Phil Bomans dicht hierover:
    Mensenkind
    Kind van het licht
    Kind van de zon
    Kind van de liefde
    Kind van God
    Op een morgen
    Zul je langs de weg
    Een engel ontmoeten
    Hij zal je een wit steentje geven
    Waarop een nieuwe naam gegrift,
    Je eigen nieuwe naam
    Zoals hij geschreven staat
    In de palm van Gods hand.
    Je zult juichen.

Kleuren
De verbinding van kleuren met de seizoenen en feesten van het kerkelijk jaar is al vele jaren traditie in de kerk. Deze kleuren zijn terug te vinden in vakken in de tuin.
  • Paars: Advent (vier weken voor kerst) en de veertig dagen of passietijd (tijd voor Pasen). Het is de tijd van ingetogenheid, bezinning, rouw en kracht.
  • Rood: Goede vrijdag, Palmzondag, Pinksteren. Het is de kleur van de liefde, lijden en offer.
  • Wit: Eerste kerstdag, Witte donderdag, Pasen, Hemelvaart. Wit staat voor reinheid, waarheid, vreugde en feest.
  • Groen: Voor de overige zondagen. Groen drukt verwachting uit: eens ”komt de zomer”. Het staat voor hoop, groei en nieuw leven.
  • Roze: Komt voor op de derde zondag van de Advent en op de vierde zondag van de passietijd. Roze is een tussenkleur voor het licht dat voorzichtig doorbreekt, het verzacht het paars met het wit van de aankomende feesten.
Voorbeelden van de beplanting
In de tuin zijn planten, bloemen, bomen en struiken te vinden die in de Bijbel voorkomen, of die door hun naam of symbolische betekenis naar verwijzen.

- Vijgenboom

In de Bijbel lezen we hoe mensen, gezeten onder de vijgenboom zullen genieten van vrede. De vijg verwijst naar een volkomen leven waarin iedereen tot zijn recht komt.

Jakobsladder
Verbinding tussen hemel en aarde, verwijst naar de droom van Jacob. Hij kreeg een droom en zag een ladder die op de aarde stond en waarvan de top tot in de hemel reikte. Langs die ladder stegen Gods engelen op en daalden zij neer.

- Druif

De wijnstok komt in de Bijbel vaak voor, bijvoorbeeld: Hand 9: 26-31.
De wijnstok staat symbool voor het verbond van God met de mensen.

- Olijfboom

In de Bijbel kennen we het verhaal van Noach die na de zondvloed eerst twee maal een raaf uitzond om te zien of het land al was drooggevallen. Beide keren kwam het dier terug. De derde keer stuurde hij er een duif op uit en deze kwam terug met een olijftakje in de bek: de ramp was voorbij : er was weer nieuw leven aan het groeien. De olijf staat symbool voor vrede en nieuw leven.

- Taxus
Staat symbool voor eeuwig leven. Hij groeit erg langzaam maar heeft een lang leven. Men heeft fossiele resten gevonden die 140 miljoen jaar oud zijn.

- Vrouwenmantel

Maria, ze draagt de volksnaam Onze-Lieve-Vrouwemantel omdat op haar mantelvormige blad de dauw als parels blijven liggen.

- Hulst
Wordt vaak 'Christusdoorn' genoemd. Hulst wordt in verband gebracht met de geest van de vegetatie en de krachten van de natuur. Hulst symboliseert rust, bezinning en bescherming.

Ten slotte
De Stiltetuin is aangesloten bij het landelijk platform kerktuinen.
Architect van het ontwerp: P. van Loon.

datum en tijdstip 21-04-2024 om 9.30 uur

Kerk & Israël